In het Nederlands Fotomuseum presenteren we verschillende wisselende tentoonstellingen, maar worden er ook veel foto's bewaard in het depot. Maar waarom bewaart een museum nou eigenlijk foto’s en hoe maak je een tentoonstelling? En wanneer is fotografie eigenlijk ontstaan en hoe kan je een foto maken zonder camera? In de workshop Fotogeheimen ontrafel je deze vragen in praktische opdrachten.
Fotograferen zonder camera [1]
In dit deel van de workshop maak je kennis met een van de oudste fotografische procedés; de cyanotypie*. Door delen van dit lichtgevoelige papier af te dekken met voorwerpen en te belichten onder een hoogtezon, ervaar je welke invloed licht heeft op dit papier. Tijdens het ontwikkelen (in gewoon water!) zal je zien dat het blauw van de onbelichte delen oplost. Samen met de museumdocent pluis je uit hoe dit nou kan. Je eindresultaat moet wel even drogen en wordt een dag later naar je school opgestuurd. Voor je docent: de beeldende inhoud kan van te voren worden afgestemd op een thema waar de klas op dat moment mee bezig is, zoals tijdreizen, onderwater, fantasiedieren, enz. Dit is aan te geven in het opmerkingenveld tijdens het boeken.
*Een cyanotypie (ook wel blauwdruk genoemd) is een vroeg fotografisch proces, uitgevonden in 1842, waarbij je zonder donkere kamer en chemicaliën een blauwkleurige afdruk kunt maken.
Kruip in de huid van een conservator en/of een curator [2]
In het andere deel van de workshop kruip je in de huid van twee belangrijke beroepen in het museum; namelijk van iemand die foto’s bewaart (een conservator) en iemand die de foto’s laat zien in een tentoonstelling (een curator).
Als conservator krijg je opdrachtjes waarmee je mag werken met materiaal en afbeeldingen uit onze Studiecollectie. Door antwoorden te vinden op wat je ziet, hoe groot of hoe oud een afbeelding is, verzamel je kennis en feiten over fotografisch erfgoed en bouw je waardering op voor het behoud en bewaren ervan.
Als curator ga je aan de slag met een voorselectie van historische afbeeldingen (nieuwe prints) uit onze Collectie. Aan de hand van deze foto’s bedenk je een idee voor een mogelijke tentoonstelling. Door wat er op de foto’s staat ga je nadenken over het verleden omdat je kijkt naar het verhaal en de betekenis die zijn gegeven aan dit historisch beeldmateriaal. Samen met je groepje ga je in overleg en kom je tot inzichten. Deze inzichten helpen je om keuzes te maken voor een presentatie die jouw verhaal het beste overbrengt. Misschien lukt het je ook om er eigentijdse voorbeelden bij te bedenken om het verhaal nog sterker te maken omdat ze aansluiten bij jouw belevingswereld. Je presenteert jouw tentoonstelling aan de groep en leert hierdoor betekenis te geven aan je eigen verhaal en legt daarmee een verbinding met verhalen uit het verleden.
Thema’s
- Ervaren wat een museum is en wat je er kan doen;
- Verwerven van kennis over en waardering voor fotografisch erfgoed;
- Zien en beleven welke invloed licht heeft op lichtgevoelig materiaal;
Leerdoelen:
- Sluit aan op kerndoel: 54, 55 en 56
- Sluit aan op leerlijn: cultureel erfgoed (materieel)
- Sluit aan bij 21e -eeuwse vaardigheden vergroten; kritisch kijken en denken, sociale en culturele vaardigheden, samenwerken creatief denken.
- Leren in een inspirerende omgeving buiten school;